Turyńskie Lambo - Italdesign Zerouno PDF Drukuj Email
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Wojciech Sierpowski   
ZerounoOśrodek Italdesign otworzył nowy dział w swojej organizacji, a zarazem stworzył nową markę samochodową “Italdesign Automobili Speciali”, która jak zwykle wymagała opracowania nowego logo oraz ... pojazdu. Zgodnie z logiką projekt otrzymał numer 01 i dlatego supersportowe coupe nazwano Zerouno. Do tego przedsięwzięcia długo się przygotowywano, bowiem chodzi o produkcję wyjątkowych modeli w krótkich seriach.

Tak więc po BMW M1 z lat 70 Zerouno jest dopiero drugim wozem wytwarzanym seryjnie w tym ośrodku. Oczywiście jest to ekstremalnie krótka seria limitowana do 5 egzemplarzy. Być może auto nie jest piękne, ale za to posiada nadwozie, które ma wiele tuneli wywołujących lepszy niż zwykle docisk aerodynamiczny. Z przodu znajdują się trzy wloty powietrza. Środkowy to tzw. Y-Duct, który rozgałęzia się na dwa wyloty tuż przed przednią szybą. Z bocznych wlotów powietrze chłodzi hamulce, w czym pomagają specjalne kevlarowe pierścienie felg, po czym wypływa ono za wnękami kół i później trafia do wnęk tylnych błotników, przepływa przez chłodnice i wypływa z tyłu auta. Bardzo wydajny jest też dyfuzor i tylny spojler. Właściwie można powiedzieć, że Zerouno jest samochodem wyścigowym tyle, że posiadającym homologację drogową. Jego bazę stanowi kevlarowy monocoque, do którego mocowane są aluminiowe elementy umożliwiające montaż między innymi ram pomocniczych stanowiących podstawę dla zawieszenia czy też układu napędowego.

Nadwozie też wykonano z leciutkich włókien węglowych. Tuż za 2-miejscową kabiną znajduje się 610-konny silnik V10-5.2 sugerujący, że Zerouno spokrewniony został z Lamborghini. Wskazuje na to również napęd AWD. Przy masie ok. 1400 kg i doskonałej aerodynamice auto przyspiesza w 3,2 s do setki, i osiąga prędkość 330 kmh. Rozmiary samochodu to 485x197x120 cm, rozstaw osi wynosi 265 cm. Przednie koła mają rozmiar 245/30-20, a tylne 305/30-20. Sporo uwagi poświęcono układowi wydechowemu, by zapewniał odpowiednie kulisy dźwiękowe i stawiał jak najmniejszy opór spalinom. Wykonany został z tytanu. Za konstrukcję Zerouno odpowiedzialny był Antonio Casu, za design Filippo Perini, a za produkcję Massimo Bovi. Szef Italdesign – Jörg Astalosch powiedział, że dział IAS co 18-24 miesiące będzie w stanie oferować nowy model superauta.
WS

 

 

 

Zerouno Galeria zdjęć