Chrysler Portal - Tak wygląda przyszłość PDF Drukuj Email
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Wojciech Sierpowski   
PortalChrysler modelem Portal wybiegł w przyszłość segmentu MPV. Specyfiką projektu było inne podejście niż przy opracowywaniu nowego pojazdu. O ile w większości przypadków najpierw powstaje nadwozie samochodu, a dopiero później jego wnętrze, określone uzyskaną formą i detalami wdzierającymi się w kabinę pasażerską, w Portalu najpierw opracowano wnętrze, a dopiero po nim ukształtowano karoserię.

Kierowano się przy tym bezpieczeństwem, ergonomią i wygodą pasażerów. Stworzono „trzeci wymiar” łączący dom i pracę. Zresztą w tym akurat twórcy tego pojazdu koncepcyjnego mają sporo doświadczenia, wszak już Voyager za naciśnięciem jednego guzika dawał się przekształcić z busika w furgonetkę i odwrotnie. Dostęp do wnętrza zapewniają rozsuwane drzwi, oczywiście eliminujące stałe słupki B. Jeśli chodzi o design, Portal spokojnie można uznać za jedno z najładniejszych aut jednobryłowych jakie kiedykolwiek powstały. Jak przystało na XXI wiek napęd (na koła przednie) jest czysto elektryczny o zasięgu 400 km. Korzystając z tzw. szybkiej ładowarki, w 20 minut zasięg możemy zwiększyć o 240 km. To są warunki akceptowalne nawet w Stanach Zjednoczonych. Nic dziwnego, że specjaliści już dziś mówią o rychłym końcu napędów spalinowych, włącznie z hybrydami, które przecież bazują na silniku benzynowym. Oczywiście za rozwiązaniami wykorzystanymi w Portalu stoi nie tylko Chrysler, lecz całe grono partnerów w tym między innymi Adient, Magneti Marelli, Panasonic Automotive i Samsung Electronics. Można założyć, że wkrótce przeminie moda na crossovery i wtedy powrócimy do supernowoczesnych prorodzinnych minivanów, w których – tak jak w Portalu – istniały będą różne tryby jazdy – w tym częściowo i w pełni autonomiczny.

 

Portal Galeria zdjęć

 
następny artykuł »