Start
Toyota Corolla - Pierwsza na świecie na 50-lecie PDF Drukuj Email
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Wojciech Sierpowski   
CorollaNigdy nie odznaczała się porażającym designem, ani wybiegającą w przyszłość konstrukcją, nie była też większa, ani szybsza od konkurencji. Corolla była jednak właściwym samochodem we właściwym czasie odznaczającym się właściwą ceną.

Ukazała się w 1966 roku, a więc kiedy klasa średnia japońskiego społeczeństwa zaczęła przebierać w samochodach, a Amerykanie postraszeni kryzysem paliwowym rozglądali się za autami ekonomicznymi. W Europie, w której gros osób borykało się jeszcze z marnym jakościowo sprzętem nierzadko o przedwojennych korzeniach, egzotyczny japoński samochód stał się dobrym wzorem. Wprowadzony przez Toyotę system produkcji Kaizen i generalnie postawienie w fabryce Takaoka na jakość wyrobu sprawiły, że Corolla zasłynęła z niezawodności. Opinia ukształtowana przez rynek obiegła cały świat i na efekty nie trzeba było długo czekać. Później, wraz z wprowadzaniem kolejnych generacji, było już tylko lepiej. Corolla, licząc pojazdy zachowujące tę samą nazwę, stała się najliczniej sprzedawanym modelem na świecie. W ciągu 50 lat znalazła 44 miliony nabywców i obecnie co roku wybiera ją ponad milion osób – co przy tak licznej i silnej konkurencji – musi budzić respekt.

Kontynuatorem sukcesu jest najnowsze wydanie Corolli. Co prawda nie jest on zupełnie nową konstrukcją a jedynie odświeżonym modelem, ale nie od dziś wiadomo, że taka operacja gwarantuje wysoką jakość i trwałość samochodu, bo konstruktorzy mają okazję wyeliminowania najsłabszych ogniw i doposażenia auta w najnowsze rozwiązania.

Okazją do poznania Corolli, która jako sedan uzupełnia segment C, reprezentowany przez Aurisa hatchback i kombi, występuje w czterech wersjach wyposażeniowych i trzech silnikowych (benzynowe 1.33-99 KM i 1.6-132 KM oraz turbodiesel 1.4-90 KM). Jazda po nierównych, pofalowanych drogach wokół Olsztyna wskazała, że doskonale dobrano charakterystykę zawieszenia. Corollą podróżuje się bardzo komfortowo i z poczuciem bezpieczeństwa, jakie zapewniają najnowsze systemy. Deska rozdzielcza przejęta z Aurisa jest czytelna i dobrze wyposażona w rozwiązania elektroniczne.

Masa pojazdu ok 1300 kg jest niemal dwukrotnie wyższa od modelu z 1966 roku, więc nie spodziewajmy się jakichś super osiągów i sportowej charakterystyki. Zresztą rzadko kto oczekuje tych cech od kompaktowej limuzyny (do sportowej jazdy służy model GT86). Tu preferowane jest duże wnętrze i pokaźny bagażnik (452 litry), a także niskie koszty eksploatacji, w tym zużycie paliwa (benzyniaki ok 6, diesel ok 4,5 l/100 km). No i oczywiście auto musi się podobać. Pod tym względem dobry efekt dało płynne połączenie reflektorów (LED) z wlotem powietrza co ułatwiło wplecenie w te elementy chromowanej listwy. To za jej sprawą wzrok podąża w kierunku środka gdzie dumnie osadzono spore logo firmowe.
Wojciech Sierpowski

 

Corolla Galeria zdjęć

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »