Fiat 124 Abarth - Wyjęty z kadru PDF Drukuj Email
Oceny: / 1
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Wojciech Sierpowski   
abarthWłosi najwyraźniej dodali gazu. Po Lancii Delcie S4 i Fiacie 131 Abarth, serię The Rally Legends wzbogacił długo oczekiwany Fiat 124 Abarth. Osoby które zaczynają przygodę RC w skali 1:10 mogą nabyć kompletny model, a posiadacze podwozi mogą kupić samą karoserię. Choć oryginał odznaczał się rozstawem osi 228 cm włoski producent zmienił nieco proporcje by osiągnąć korzystny dla modelarzy RC rozstaw osi 257 mm. 

Szkoda tylko, że nie „wbił” kół nieco głębiej w nadwozie, co pozwoliłoby na zmniejszenie prześwitu i nie obniżył minimalnie przeszklonej części kabiny, ale najwyraźniej w jak najmniejszy sposób chciał naruszyć proporcje karoserii zaprojektowanej u Pininfariny.

Geneza pojawienia się na trasach rajdowych Fiata 124 Abarth była następująca: po przejęciu Lancii przez Fiata w 1969 roku, dyrekcja działu sportu zdała sobie sprawę, że wkrótce przednionapędowa Fulvia HF nie będzie w stanie stawiać czoła konkurencji. W związku z tym trzeba było pomyśleć o nowej broni rajdowej, ale skonstruowanie jej i zrealizowanie serii homologacyjnej wymagało zbyt dużo czasu. Zdecydowano się więc wykorzystać zmodyfikowaną wersję Fiata 124 Sport Spider o klasycznym układzie napędowym. Wzmocniono i poszerzono nadwozie, wyeliminowano niepotrzebne elementy – takie jak choćby zderzaki, a miękki składany dach zastąpiono plastikowym hardtopem. Konstruktorzy opracowali całkowicie nowy układ jezdny z niezależnym zawieszeniem tylnych kół i oczywiście przygotowali silnik o wyższej mocy.

Fiat 124 Abarth odniósł wiele zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Świata i Europy. Ważąca 950 kg wyczynowa maszyna z silnikiem o mocy 170-200 KM okazała się skuteczną bronią rajdową tworzącą pomost między sukcesami Lancii Fulvii i Stratos. Jednym z kierowców był Fin Markku Alen. Właśnie jego zwycięskie auto z Rajdu Portugalii postanowiono odzwierciedlić w skali 1:10. Wracając właśnie do modelu, teoretycznie powinniśmy radzić zakup podwozia na napędem tylnych kół, ale nie od dziś wiadomo, że w wydaniu RC lepiej sprawdza się układ AWD. Zresztą najlepiej doradzi importer serii The Rally Legends – RC-sklep.pl, ul. Karmelkowa 65a, 52-319 Wrocław.


abarth Galeria zdjęć








 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »