Lancia Delta S4 - Rally Legends RC 1:10 PDF Drukuj Email
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Wojciech Sierpowski   
LanciaDeltaS4Włoskie marki takie jak Abarth, Fiat i Lancia mają wspaniałą historię związaną z rajdami i niezliczoną liczbę zwycięstw w Mistrzostwach Świata. Passa zaczęła się pod koniec lat 60 od Lancii Fulvii HF, którą wkrótce wsparł Fiat 124 Spider Abarth. W połowie lat 70 stworzono samochód od pierwszej kreski rysowany i konstruowany tylko po to, by zwyciężał w rajdach – Lancię Stratos HF.
Po kilku latach marketing włoskiego koncernu wymusił wprowadzenie wyczynowego auta marki Fiat. Wybór padł na model 131 Mirafiori. Już w 1977 roku na rajdowych trasach pojawił się Fiat 131 Abarth. Samochód ten 3-krotnie wywalczył Mistrzostwo Świata i ... poszedł na zasłużony odpoczynek, a jego miejsce w 1982 roku znowu zajęła mocno sportowa Lancia 037, w zasadzie podobnie skonstruowana jak Stratos. W międzyczasie na oesach zaczęły dominować wozy z napędem na 4 koła, więc postanowiono skonstruować superauto rajdowe Grupy B – Deltę S4 AWD, z podwójnym doładowaniem silnika (Volumex i Turbo), którego szczególną cechą był wtrysk pary wodnej do komór spalania. Cała mocno wyczynowa konstrukcja (silnik 1.8-560 KM) była pokryta lekkim nadwoziem co nieco upodobnionym do seryjnej Lancii Delty.

S4 zadebiutowała w 1985 roku podczas rajdu RAC i w przebojowym tempie stała się jednym z najszybszych a zarazem najbrzydszych aut wyczynowych tamtej epoki. Gdy po kilku tragicznych wypadkach FIA od sezonu 1987 wycofała wozy Grupy B, Lancia przygotowała znacznie skromniejszą, niemal seryjną Deltę Integrale, która przez wiele lat królowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Tak w telegraficznym skrócie można przedstawić historię rajdowych włoskich samochodów.

Ponieważ dominujące obecnie japońskie firmy modelarskie nie oferowały wszystkich słynnych rajdówek z Italii w wydaniu RC w skali 1:10, Włosi postanowili wziąć stery we własne ręce i po uzyskaniu licencji od Fiata i Lancii stworzyli kolekcję Rally Legends, której twarzą został 2-krotny Rajdowy Mistrz Świata - Miki Biasion. Oferują Fiata 131 Abarth, Lancię Stratos, Lancię 037, Lancię Deltę S4 i Lancię Deltę Integrale. Wkrótce kolekcję ma wzbogacić Fiat 124 Abarth. Mamy też nadzieję, że z czasem zbiór uzupełni Lancia Fulvia HF.

Jakość włoskich nadwozi oraz dostarczanych z nimi naklejek jest przyzwoita i co istotne pasują one na podwozia różnych producentów. W zestawie są dodatkowe światła i można je założyć lub nie, bowiem stosowano je tylko w rajdach, których oesy rozgrywane były po zmierzchu.

W Polsce importem aut z kolekcji Rally Legends zajmuje się sklep modelarski ROBIRC z Bielska-Białej. Z niego pochodzi egzemplarz przedstawiony na ilustracjach. Można go kupić gotowego do jazdy, bądź samą karoserię, którą się wycina, lakieruje i okleja. Zapewne niejedna osoba powie, że Delt S4 nie należy do piękności. Boczne wloty powietrza są bardzo specyficzne, a tył sprawia wrażenie jakby zapomniano o przykręceniu zderzaka. Nie mniej historia jest historią – a ta nie zawsze była ukierunkowana na piękno. W tym przypadku pierwsze skrzypce grała konstrukcja, dobry dostęp do zespołów i osiągi na oesach, a nie design.
WS


LanciaDeltaS4 Zapraszamy do galerii zdjęć







Zmieniony ( 17.07.2013. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »