Start
Volkswagen XL1 - Jazda na litrze PDF Drukuj Email
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Wojciech Sierpowski   
vwŚrednie zużycie paliwa na poziomie 3 litrów na sto kilometrów zadowoliłoby większość właścicieli aut. W zużycie 2 litrów rzadko kto by uwierzył. To jak tu powiedzieć, że Volkswagen opracował seryjny samochód zadawalający się niecałym litrem benzyny? Prawie każdy powie, że to bujda na kołach. Na kołach to fakt, ale nie bujda. Mało tego, model XL1 nie powstał z dnia na dzień.
Od kilku lat pracowały nad nim tęgie umysły i to nie tylko z Wolfsburga. Później przyszedł trudny okres przygotowania auta do produkcji seryjnej. A jak wiadomo na tym etapie wysypuje się cała masa projektów. Bynajmniej nie z powodów technicznych, lecz z powodu wysokich kosztów ewentualnej realizacji. Dyrekcja Volkswagena najwyraźniej doszła do wniosku, że są one ok. Być może niezbyt małe, i nie wiemy czy koncern wyjdzie na plus, ale tym śmiałym ruchem wyzywa rywali do walki o tzw. litrowe auto. By księgowych nie doprowadzić do zawału, serię XL1 postanowiono ograniczyć do rozsądnej liczby egzemplarzy. Jako miejsce produkcji wyznaczono zakłady w Osnabrück, a cena podobno ma wynieść ok. 40 tys. Euro.

Jaką metodą uzyskano średnie zużycie paliwa wynoszące 0,9 litra/100 km? Mimo pozorów obeszło się bez czarów i magii. Wystarczyło odpowiednie podejście do praw fizyki, wykorzystanie nowoczesnych technologii i opracowanie przebiegłej konstrukcji.

Jej składowe to niewielka masa (795 kg), perfekcyjna aerodynamika (Cx 0,189) i nisko położony punkt ciężkości (wysokość 115 cm). Dzięki tym cechom Volkswagenowi wystarczy tylko 8,4 KM, by przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h; w trybie elektrycznym na przejechanie 1 km XL1 zużywa poniżej 0,1 kWh osiągając zasięg do 50 km. Do setki rozpędza się w 12,7 s i może pędzić z prędkością 160 km/h. Hybrydowy układ napędowy z możliwością zewnętrznego doładowania baterii litowo-jonowej, składa się z dwucylindrowego turbodiesla TDI o mocy 48 KM, silnika elektrycznego 27 KM i 7-biegowej przekładni 2-sprzęgłowej DSG.

Dla porównania VW XL1 jest nieco krótszy od VW Polo, minimalnie węższy od niego i niewspółmiernie niższy. Odznacza się designem dostosowanym do bardzo opływowej sylwetki. Śmiało można powiedzieć, że tak oto narodził się najoszczędniejszy seryjny samochód na świecie, pełnowartościowy i nadający się do codziennej eksploatacji, którym Volkswagen na nowo zdefiniował granice możliwości technicznych w motoryzacji.
WS


vw Zapraszamy do galerii zdjęć






 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »