Start
Nowe Audi A8 - Okręt flagowy PDF Drukuj Email
Oceny: / 1
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: AgaeM   
A8 Szefowie firmy Audi najwyraźniej doszli do wniosku, że prezentacji wyjątkowego samochodu należy się szczególna oprawa. Na tej zasadzie pierwszy pokaz nowego modelu A8 odbył się w specjalnie do tego celu stworzonym pawilonie w Miami Beach i był internetowo transmitowany na cały świat. Wybór miejsca zapewne nieprzypadkowy, bo z jednej strony Floryda w czasie naszej wczesnej zimy zapewnia słoneczną pogodę, zaś z drugiej USA jest bardzo istotnym rynkiem dla producenta mającego w swojej ofercie luksusową limuzynę.

Co prawda w sznurze amerykańskich aut, niemiecki krążownik nie wyróżnia się wielkością, ale pod względem technologicznym bije na łeb na szyję niemal wszystko co jeździ. A dzieje się tak za sprawą wielu rozwiązań technicznych. Najważniejsze stanowi sama baza, którą tworzy przestrzenna rama aluminiowa ASF, pokryta również aluminiowym płaszczem nadwozia. Całość waży o ok. 40% mniej od porównywalnej karoserii stalowej. Pod względem wizualnym wielkiej rewolucji nie ma, i chyba nikt jej nie oczekiwał. Postęp w technice zdradza przede wszystkim technologia świetlna, która umożliwiła zastosowanie nie tylko diodowych świateł pomocniczych, lecz również głównych – co jeszcze do niedawna wydawało się mało realne. Z najnowocześniejszą techniką mamy do czynienia także we wnętrzu auta, i nie ogranicza się ona wyłącznie do miejsca kierowcy. Oczywiście on odczuje ją w największym stopniu i dostrzeże jak dużo uwagi konstruktorzy poświęcili maksymalnemu uproszczeniu działania skomplikowanych przyrządów sterowniczych. Interface MMI wprowadza przełomową innowację, jaką jest panel dotykowy współdziałający z opcjonalnym systemem nawigacji. Przy jego użyciu możemy intuicyjnie sterować wieloma funkcjami, np. wprowadzić punkt docelowy do nawigacji, wpisując litery na panelu. MMI Navigation plus jest połączony z udoskonalonymi systemami wspierającymi kierowanie pojazdem, a co za tym idzie zwiększającymi bezpieczeństwo jazdy.

Z wyprzedzeniem odczytuje przebieg trasy i przekazuje dane do modułów automatycznej przekładni, reflektorów i systemu ACC (adaptive cruise control) z funkcją Stop&Go. Novum stanowią asystent widoczności w nocy z funkcją identyfikacji pieszych, system bezpieczeństwa Audi pre sense oraz wskaźnik ograniczenia prędkości. A niezależnie od tego, wnętrze zapewnia wysoki komfort jazdy (nawet tylne siedzenia są elektrycznie regulowane), zaś atmosferę luksusu potęguje nastrojowe oświetlenie.

Jak przystało na Audi, jego przewaga (dzięki technice) kryje się pod blachami. W pierwszej fazie produkcji przewidziano dwa silniki – benzyniaka 4.2 FSI o mocy 372 KM, oraz turbodiesla 4.2 TDI o mocy 350 KM, a następnie dołączy do nich mniejszy turbodiesel 3.0 TDI w wersjach 204 i 250 KM. Dzięki inteligentnym technologiom poprawiającym efektywność, takim jak system rekuperacji i innowacyjny Thermomanagement, odnotowano spadek zużycia paliwa o 13-22% i to mimo wzrostu mocy. 204-konny silnik wysokoprężny spala jedynie 6 l/100 km i emituje zaledwie 159 g CO2/km, co jest niespotykanie niską wartością w segmencie aut luksusowych. Bez wątpienia duży udział we wzroście efektywności ma montowana seryjnie 8-stopniowa skrzynia biegów  tiptronic, sterowana czysto elektronicznie dźwignią selekcyjną lub przyciskami na kierownicy. Stały napęd na wszystkie koła (quattro) jest sportowo dostrojony z podkreśleniem dominacji mocy na kołach tylnych. Stosowany na życzenie sportowy mechanizm różnicowy rozdziela dynamicznie siły między tylne koła (seryjny w 4.2 TDI). Pozostaje dodać, że w A8 seryjnie montowane jest aktywne, pneumatyczne zawieszenie, system Audi drive select oraz opcjonalnie uzupełniający go dynamiczny układ kierowniczy.

Ciekawe, czy Audi nowym A8 uda się przeskoczyć BMW serii 7 i Mercedesa S w walce o względy biznesmenów?

a8 Zapraszamy do galerii zdjęć








 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »