Klub DesignForum

Start arrow Artykuły
KombiTest 2008 PDF Drukuj Email
Oceny: / 1
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Aga   
KTSezon jazd testowo-porównawczych jak zwykle rozpoczął KombiTest, który zgromadził wiele nowych modeli kombi, minivanów i vanów. Jazda po tej samej trasie, praktycznie w tym samym czasie i w identycznych warunkach pogodowych pozwoliła wyłapać najważniejsze cechy, różnice, zalety i wady testowanych pojazdów.


Chrysler Grand Voyager
Pojemna wersja Voyagera zyskała obszerne i wygodne wnętrze oraz sporą liczbę schowków. Załadunek ułatwiają odsuwane drzwi, a z tyłu zmieniono system składania siedzeń, których - by uzyskać płaską powierzchnię z tyłu auta - wcale nie trzeba demontować. Także jakość wykończenia nie budzi zastrzeżeń. Archaiczny automat zmieniono na nowocześniejszy, a silnik dzięki żwawej turbosprężarce skwapliwie rozpędza ważące ponad 2 tony auto. Voyager jednak woli proste odcinki i delikatne łuki nienadwyrężające zbytnio kolumn MacPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu. Niestety nadal pozostało niewiele miejsca na nogi w drugim i trzecim rzędzie siedzeń, brakuje też regulacji osiowej kierownicy i nadal uwiera dość wysoka cena zakupu.

Citroen C4 Picasso
Ten pięciomiejscowy minivan zapewnia wyjątkową widoczność i doświetlenie wnętrza dzięki dużej, panoramicznej szybie przedniej. Innowacyjna koncepcja miejsca kierowcy, połączona z mechaniczną, elektronicznie sterowaną, 6-biegową przekładnią zapewnia świetne rozplanowanie wnętrza; przewożący pakunki docenią na pewno łatwy i szybki w obsłudze modułowy system składania siedzeń. C4 zapewni też wysoki poziom komfortu dla wszystkich pasażerów pod względem termicznym, akustycznym i zapachowym, a przyjemność z jazdy odczują zwłaszcza wielbiciele pneumatycznego zawieszenia.

Citroen Grand Picasso
Słowo "Grand" w nazwie oznacza dodatkowy, trzeci rząd siedzeń w konfiguracji 2+3+2, jednak na rozkładanych bagażnikowych fotelikach zmieszczą się co najwyżej dzieci albo drobne osoby poniżej 170 cm wzrostu. Pionowa tylna szyba i zespolone światła zainstalowane w tylnych słupkach stanowią patent na maksymalne powiększenie pojemności bagażnika; w jego wnętrzu mieści się siatka mocującą i roleta, a także zestaw naprawczy kół ze względu na brak koła zapasowego. Turbodiesel 2.0 - największy z pośród całej gamy dostępnych silników umiarkowanie radzi sobie z ciężarem auta. Ten model Citroena odznacza się przestronnością i unikalnym doświetleniem wnętrza.

Fiat Croma
To istna kombinacja kilku funkcjonalności: to jednocześnie podwyższone kombi, klasyczny hatchback, a zarazem minivan. Ze 150-konnym turbodieslem pod maską jest też autem o sportowych aspiracjach. Przy niespiesznej jeździe wykazuje wystarczający temperament już od 1000 obr/min. Pękata Croma z funkcjonalnym wnętrzem nieźle pasuje do roli pojazdu rodzinnego; jest ekonomiczna, pakowna i ma przytulne wnętrze. Kierowca siedzi wysoko, ale fotel i kierownica mają wystarczające możliwości regulacji. Komfortowe zawieszenie, bogate wyposażenie, łatwy dostęp do wnętrza i bagażnika oraz wygodnie zamocowana dźwignia zmiany biegów sprawiają, że auto może się świetnie sprawdzić w codziennej eksploatacji.

Fiat Scudo Panorama
Model osobowy może mieć aż dziewięć miejsc. Jeśli potrzebujesz furgonetki większej od Doblo, Scudo pozytywnie może zaskoczyć. Duża przestrzeń ładunkowa i spora ładowność, niewielkie wymiary zewnętrzne oraz mocny silnik dają mu przewagę nad konkurentami. Zawieszenie jest przystosowane do zmiennych obciążeń (w opcji pneumatyczne); przyzwoicie znosi nie tylko nagłą zmianę kierunku przy dynamicznej jeździe, ale jest wystarczająco komfortowe i ciche, by podróżować na dalekich dystansach. Do kompletu Fiat dorzuca pozycję za kierownicą jak w osobówce, dobrą widoczność, ergonomiczne wnętrze i dobre wyciszenie.

Ford S-Max
Świetny wygląd, spora funkcjonalność i ładowność oraz ponadprzeciętne materiały i wykończenie dają S-maxowi dużą przewagę nad konkurentami. Gdy dorzucimy do tego precyzyjny układ kierowniczy, pewność prowadzenia na zakrętach i bogatą listę dodatków, będzie ciężko z niego wysiąść. Dzięki temu wymuszona względami rodzinnymi przesiadka z ukochanego dwudrzwiowego coupé staje się mniej bolesna. Auto może pomieścić opcjonalnie siedem osób. Fotele z tyłu przesuwają się w zakresie 15 cm, a do tego jest możliwość ich złożenia.

Ford C-Max 1798 / 92 (Pb5)
Jest kompaktowym minivanem klasy MAV (Multi-Activity-Vehicle, który dzięki fantastycznym własnościom jezdnym i pewnemu trzymaniu się drogi pozwala precyzyjnie pokonywać ostre zakręty, śmiało przyspieszać na prostych i bez obawy lawirować po zatłoczonych ulicach miast. Jakościowo wykonane wnętrze oraz dynamiczny i oszczędny silnik zachęcają do pokonywania nim dłuższych dystansów. Z tyłu trzy oddzielne fotele, a za nimi pojemny bagażnik aż się proszą o wykorzystanie. Można też złożyć środkowy tylny fotel, a oba skrajne zsunąć ukośnie ze sobą, stwarzając więcej miejsca dla dwóch osób.

Hyundai i30 SW
Kombi i30 bazuje na tym samym projekcie co Kia cee’d SW; podstawowe różnice, to inny zestaw zegarów oraz wygląd konsoli centralnej (całość z łagodnym, niebieskim podświetleniem). Zaskakująco wygodne fotele (dobre trzymanie boczne, długie siedzisko, regulacja podparcia dla lędźwi kierowcy) razem z tylną kanapą z optymalnie dobranym kątem pochylenia oparcia sprawiają, że można nawet ulec złudzeniu podróżowania samochodem plasującym się o klasę wyżej. Zawieszenie zestrojono nieco sztywniej niż w przypadku odmiany 5-drzwiowej. Nadwozie nie przechyla się tak odczuwalnie jak w hatchbacku, dzięki czemu zachowanie auta jest bardziej przewidywalne.

Kia cee'd SW
Podobnie jak w przypadku i30 SW zawieszenie zostało utwardzone, samochód świetnie sprawdza się w ciasnych zakrętach, w ogóle nie czuć, że za plecami szofera rozpościera się pokaźnych rozmiarów bagażnik. Mimo większej wagi nadwozia, nie ulega ono nadmiernym przechyłom, prowadzi się bardzo pewnie, a jednocześnie zapewnia przyzwoity komfort. Przestronne wnętrze zorganizowano ergonomicznie i przyjemnie jest spędzać w nim więcej czasu. Pasażerowie z tyłu - nawet ci wysocy - docenią ponadprzeciętną ilość miejsca na nogi oraz nad głowami. Tylna klapa zapewnia wyjątkowo dobry dostęp do bagażnika.

Mercedes CT 180 K
CT to wygodne, luksusowe kombi, które ma długą listę kosztownych, choć przemyślanych opcji, a w ofercie niemieckiego producenta znalazło się także wiele dynamicznych wersji silnikowych, które jednocześnie zorientowano na ekonomię spalania. Szklany, panoramiczny dach wpuszcza przyjemnie przyciemnione światło do przytulnego i wyśmienicie wygłuszonego wnętrza. To auto o doskonałych właściwościach jezdnych, świetnie zestrojonym zawieszeniu, bardzo precyzyjnym i czułym układzie kierowniczym oraz promieniu zawracania mniejszym niż wiele aut kompaktowych. Pakowność nie oszałamia, lecz spokojnie wystarczy na przewiezienie bagaży czteroosobowej rodziny.

Opel Vectra OPC
2.8 ECOTEC rodem z Opel Performance Center dodatkowo uskrzydlony podwójną turbosprężarką uczynił to rodzinne auto jedną z najszybszych przednionapędówek w klasie. 6,7 sekundy do setki nie daje szans ani Fordowi Mondeo ST, ani nawet Audi A4 3.2 FSI. To jedna najlepszych usportowionych 5-drzwiówek z przednim napędem, która charakteryzuje precyzja prowadzenia, świetne wykończenie i jakość materiałów, a ponad wszystko sportowa prezencja. Jeśli wspomnieć o bogatym wyposażeniu, rasowym brzmieniu, i szerokim wachlarzu walorów praktycznych pozostaje stwierdzić, że to wyjątkowo udane rodzinne auto dla ludzi z temperamentem.

Peugeot 207 SW
Wprawdzie to wciąż nie kolos, ale od wersji hatchback dłuższy o ok. 12 cm, przez co nie wygląda już tak filigranowo. 1410 litrów maksymalnej pojemności bagażnika to wynik jak na segment B bardzo dobry. Podróżując bez składania tylnego oparcia do dyspozycji oferuje przyzwoite 405 l. Jeśli dodamy do tego dość niski próg i szeroki otwór części bagażowej, to załadunek nawet większych i cięższych bagaży trudności sprawiać nie powinien. Samo składanie oparć kanapy jest bardzo proste i można je wykonać jedną ręką. Równie ważne jest to, że w wyniku tej czynności otrzymamy całkowicie płaską podłogę. 120-konny silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra jest dużą zaletą tego samochodu.

Peugeot 807
Nadwozie tego modelu wyposażone jest z tyłu w dwoje bocznych drzwi, ułatwiających wejście na pokład. Mogą one być elektrycznie otwierane. Auto umożliwia wykorzystanie różnych konfiguracji 7 indywidualnych miejsc (8 miejsc przy opcji z ławką w 3 rzędzie ). Dodatkowe półki i schowki, ergonomiczna deska rozdzielcza o ciekawej stylizacji, duże możliwości załadowcze stanowią o świetnym dopracowaniu tego klasycznego vana. Jednostka napędowa bi-turbo, która pojawiła się także w modelach 407 i 607, nadaje mu wigoru decydującego o przyjemności prowadzenia. W opcji dostępna jest przekładnia A6 - Tiptronic System Porsche.

Renault Clio kombi
Dzięki większej długości całkowitej nadwozia bryła Clio kombi sprawia wrażenie, że samochód jest niższy i bardziej przysadzisty niż ma to miejsce w przypadku hatchbacka. Może być wyposażony w szklany, ruchomy i panoramiczny dach. Bagażnik mieści karton o wymiarach 100x86x87 cm. Złożenie oparć i siedzisk tylnej kanapy daje dodatkowe 80 cm w głąb kabiny; ponadto z tyłu znajduje się schowek na całej szerokości bagażnika. Z tyłu, dwóch pasażerów zmieści się nawet, gdy rozłożona jest 1/3 oparcia kanapy. Z przodu można cieszyć oczy widokiem tablicy rozdzielczej o zgrabnych kształtach.

Renault Laguna kombi
Dynamiczna linia nadwozia z silnie pochyloną tylną szybą i lekko opadającą linią dachu - znacznie ogranicza wysokość przewożonych przedmiotów. Co innego, gdy złożymy tylne siedzenia (jednym ruchem, za pomocą przycisków w bagażniku). Płaska podłoga o powierzchni 2,0 m2 i objętość przedziału bagażowego 1593 litrów, dają duże możliwości zagospodarowania. Do dyspozycji mamy też dwa spore schowki przy nadkolach oraz przegrodę z pasami mocującymi, rozmieszczaną według uznania.

Saab 9-3 SportKombi
Za szeroko otwierającą się tylną pokrywą kryje się przedział bagażowy, którego „nie broni" żaden próg utrudniający załadunek, w oparciu składanej kanapy przewidziano otwór na narty, za dopłatą można też zamówić fotel pasażera ze składanym oparciem, dzięki czemu we wnętrzu zmieszczą się przedmioty o długości 2,65 metra. Pojemność i ładowność bagażnika może nie zachwyca (419 L i 450 kg), ale spokojnie wystarczy na rodzinny wypad ze sprzętem sportowym. Po pociągnięciu chromowanej klamki, przypominającej te stosowane w samolotach, można poprzecznie złożyć główną podłogę bagażnika, uzyskując dostęp do kryjącego się pod nią schowka.

Seat Altea XL
Altea XL z 2-litrowym TDI i pakietem Sport-Up to minivan pozornie pełen sprzeczności. Z jednej strony sportowy, z drugiej napędzany ekonomicznym dieslem. Bardzo prorodzinny, ale twardy, dostarczający sporo przyjemności kierowcy z odrobiną benzyny we krwi. Wyjątkowo dobrze się prowadzi, w czym pomaga precyzyjny układ kierowniczy z dobrze dobraną siłą wspomagania. Mimo znacznej wysokości karoserii jej przechyły na szybko pokonywanych zakrętach są bardzo nieznaczne. Wyjątkowo twarde sprężyny na przedniej osi sprawiają, że Altea prawie w ogóle nie nurkuje przy gwałtowniejszym hamowaniu. Dużą zaletą jest jednak obszerne, funkcjonalne wnętrze z przesuwaną, dzieloną tylną kanapą i sporym bagażnikiem (max 635 L).

Skoda Octavia Combi
To wyjątkowo udany kompromis między pojazdem użytkowym, zdolnym zaspokoić potrzeby transportowe większości małych firm, a pojemnym autem "cywilnym", gwarantującym wygodną podróż na znaczne odległości nawet pięcioosobowej rodzinie. Octavia także przekonuje własnościami jezdnymi i atrakcyjnym wnętrzem. Ilość miejsca na nogi i nad głową, szczególnie z tyłu, nie daje powodów do narzekań. Imponujące wrażenie robi duża liczba schowków. W bagażniku poza uszami do mocowania bagażu jest praktyczny haczyk umożliwiający chociażby powieszenie siatki z zakupami. Na życzenie można doposażyć bagażnik w drugą podłogę, tworzącą dodatkowy schowek.

Toyota Verso
Na naszym rynku pojazd oferowany jest w wersji 5- lub 7-miejscowej; w tej ostatniej można bez trudu złożyć trzeci rząd siedzeń w taki sposób, by ich oparcia tworzyły równą powierzchnię bagażową. Wówczas zajmowanie miejsc w ostatnim rzędzie siedzeń jest utrudnione, ale w końcu to fotele przeznaczone raczej dla dzieci. W środkowym rzędzie znajdują się trzy fotele, z których środkowy jest nieco węższy od pozostałych. Ich oparcia można również składać. Bagażnik w wersji 5-miejscowej ma objętość 397 l, a w wersji 7-miejscowej – 63l. Po złożeniu obu rzędów siedzeń można uzyskać przestrzeń o objętości 779l.

VW Touran Cross 1968 / 125 (D7)
7 pojedynczych, niezależnych foteli w 3 rzędach oraz odrobina wyobraźni pozwala na prawie nieograniczone możliwości dostosowania wnętrza do różnych potrzeb. Po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu foteli, maksymalna pojemność bagażnika jest również imponująca i wynosi 1913 litrów. To są już parametry małego samochodu dostawczego, zwłaszcza, że maksymalna ładowność pojazdu dochodzi nawet do 676 kg. Zawieszenie Tourana, mimo że jest twarde i sztywne, zapewnia wysoki komfort podróżowania. Auto dobrze trzyma się drogi, co jest również zasługą systemu stabilizacji toru jazdy ESP.


kt  kt Zapraszamy do galerii zdjęć
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »