Start
Toyota IQ - Czas innowacji PDF Drukuj Email
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Aga   
iqKonieczność utrzymania niskich kosztów produkcji sprawia, że producenci aut najmniejszych na ogół niechętnie sięgają po rozwiązania innowacyjne. Przełomu w tym segmencie kiedyś dokonał Smart, a teraz Toyota udowodniła, że nawet w segmencie A da się opracować bardzo atrakcyjny samochód, pełen niespodzianek i innowacji. Styliści Toyoty potrafili stworzyć urokliwe autko o oryginalnym wyglądzie i co istotne nie wzorowane na żadnym z dotychczasowych pojazdów. Bezpośrednim konkurentem modelu IQ jest Fiat 500. O ile Włosi z oczywistych powodów zdecydowali się na styl neoretro, Japończycy poszli w nowoczesność, odzwierciedlaną zarówno poprzez nadwozie jak i wnętrze. Uwagę zwracają nietypowe przetłoczenia karoserii i niespotykany kształt detali takich jak wlotów powietrza czy też świateł. Charakterystyczną cechą sylwetki są wysoko poprowadzona talia oraz kształt panoramicznej tylnej szyby. Spoglądając na profil boczny auta, dojdziemy do wniosku, że odznacza się ono innymi proporcjami niż większość przednionapędowców. Konstruktorzy starając się ograniczyć przedni zwis do minimum, zmienili layout układu napędowego. O ile zwykle półosie wyprowadzone są za silnikiem, tutaj znalazły się one przed nim.

Tym samym zdołano wysunąć koła do narożników nadwozia i uzyskać możliwie jak największy rozstaw osi (200 cm) – co w połączeniu ze sporą szerokością nadwozia sprzyja dobremu prowadzeniu i komfortowi jazdy. Z kolei pokaźne wnęki i znajdujące się w nich 16-calowe koła dodają dynamiki. IQ może być napędzana jednym z dwóch lekkich i ekologicznych silników benzynowych bądź turbodieslem.

Sylwetka zbliżona do jednej bryły, nieznacznie nachylone boki i niemal pionowo ścięty tył dały efekt w postaci obszernego jak na 3-metrowe auto wnętrza. Sporo w tym zakresie wniosła również miniaturyzacja zespołów takich jak np. systemu ogrzewania, przewietrzania, mechanizmu kierowniczego, a także opracowanie ekstremalnie płaskiego podpodłogowego zbiornika paliwa.

Wnętrze w układzie 2+2, twórcy określają jako 3+1, bowiem dzięki asymetrycznemu ukształtowaniu deski rozdzielczej, po przesunięciu prawego fotela do przodu, może usiąść za nim trzecia dorosła osoba. Za kierowcą pomieści się tylko osoba o mniejszym wzroście. By uzyskać dodatkowych kilka centymetrów na wysokości kolan, wykonano zupełnie nowy stelaż z wyjątkowo cienkim oparciem siedzeń. Kokpit posiada tzw. techno-organiczne motywy łączące geometryczną precyzję i naturalne materiały.

Konstruktorzy modelu IQ uczynili wszystko, by ten superkompaktowy samochód był równie bezpieczny jak większe auta. Spodziewany wynik to 5 gwiazdek w teście EuroNCAP.
Na razie przewidziano roczną produkcję na poziomie 100 tys. egzemplarzy, ale jeśli zapotrzebowanie okaże się większe plan ten zostanie skorygowany.


iq Zapraszamy do galerii zdjęć
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »