Start
Audi R8 - Bycza krew PDF Drukuj Email
Oceny: / 2
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: AndrzejR   

Wielkie sukcesy w najbardziej prestiżowym na świecie 24-godzinnym wyścigowym maratonie Le Mans, zachęciły markę Audi do opracowania prawdziwie rasowego wozu seryjnego. Wzorem wyścigówki otrzymał on symbol R8 i trzeba powiedzieć, że całkowicie na to zasługuje choćby ze względów konstrukcyjnych. 

Budowa nadwozia i dobór mechanizmów przypomina bolidy kategorii GT, a zarazem stanowi odzwierciedlenie najnowszego "byka" z Sant Agata. Takie pokrewieństwo nie powinno nikogo dziwić, wszak to właśnie dzięki Audi, Lamborghini przeżywa teraz renesans i dysponuje nowymi modelami. A skoro już Ingolstadt zainwestowało w stworzenie Gallardo, nic nie stało na przeszkodzie, by powstał podobny pojazd marki Audi. R8 jako trzeci po A8 i A2 samochód tej marki ma przestrzenną ramę aluminiową, pokrytą lekkimi blachami z tego samego materiału. W celu dalszego obniżenia masy niektóre jego elementy wykonano z kevlaru. Dzięki tej skomplikowanej technologii, R8 waży jedynie 1530 kg, co przy 420-konnym silniku daje bardzo korzystny współczynnik masy do mocy (3,71 kg/1KM). Kręcąca się do 8250 obr/min 4,2-litrowa jednostka napędowa V8 FSI ułożona została wzdłużnie i poprzez 6-biegową przekładnię sekwencyjną napędza wszystkie koła. Moment wyjściowo rozdzielany jest w proporcji 40/60 na przednią i tylną oś, ale dzięki systemowi Quattro może osiągać proporcję od 20/80 do 70/30. 18-lub 19-calowe koła zawieszono na podwójnych, poprzecznych wahaczach i zastosowano amortyzatory o regulowanej przez system Audi magnetic ride charakterystyce.

Powietrza niezbędnego wyżyłowanym mechanizmom dostarczają olbrzymie wloty po bokach, zaś kierowcę i pasażera z pewnością szokują osiągi; przyspieszanie do setki trwa zaledwie 4,6 s. Przy 120 km/h automatycznie wysuwany jest tylny spoiler zapewniający odpowiedni docisk auta do nawierzchni, w czym wydatnie pomagają też podłogowe dyfuzory. Teoretycznie auto mogłoby osiągać grubo powyżej 300 km/h, ale rozsądek narzucił ograniczenie do takiej właśnie prędkości, mimo, iż odznacza się ono równym dociążeniem obu osi (44/56%), procentującym neutralnym zachowaniem podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Dla dwojga osób miejsca w kokpicie jest pod dostatkiem. Mało tego sporo luzu pozostało jeszcze za fotelami. Jeśli tam się nie pomieścimy, do dyspozycji mamy jeszcze 100-litrową wnękę pod przednią maską. R8 jest wozem szerokim i płaskim; odznacza się rozstawem osi 265 cm, długością 443 cm, szerokością 190 cm i wysokością 125 cm.
Sportowe Audi wytwarzane jest w zakładzie Neckarsulm obchodzącym 100-lecie swojego istnienia. Bez wątpienia stanie się jego dumą, bo jakoś tak się utarło, że samochody z centralnie umieszczonym silnikiem nobilitują zarówno producenta, markę jak i tych, którzy nimi jeżdżą.

 

 

 

 

 

 

 

Zapraszamy do galerii  

Zmieniony ( 11.10.2006. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »