Start
Toyota Yaris - Pierwsza jazda PDF Drukuj Email
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Andrzej   

2005 Toyota Yaris 002.jpg

Ten samochód poznaliśmy jeszcze w fazie jego powstawania, więc można powiedzieć, że pierwszą jazdę nim odbyliśmy już dość dawno. Skoro Yaris brał udział w tegorocznym konkursie Car of the Year, musieliśmy poznać wszystkie jego odmiany. W porównaniu z poprzednią generacją pod maską wprowadzono pewne zmiany.

1-litrowy silnik R4 zastąpiono ważącą zaledwie 69 kg jednostką 3-cylindrową VVTi o mocy 69 KM, zapewniającą równie dobrą dynamikę, a do tego oszczędniejszą i wykazującą się bardziej czystymi spalinami. Do tego pozostawiono 87-konny silnik 1,3 VVTi. Ta jednostka kręci się do 6600 obr/min, a przy 100 km/h obrotomierz wskazuje 3000 obr/min. Do 115 km/h jest bardzo cicho w aucie. Moc turbodiesla 1,4 D-4D zwiększono z 75 do 90 KM. Nawet jeśli powiemy, że nie pracuje on najciszej, to trzeba przyznać, iż zapewnia doskonałe przyspieszenia przy bardzo małym zużyciu paliwa. Do dyspozycji są przekładnie 5-biegowe, ręczne bądź zautomatyzowane M-MT. W każdej wersji wyposażeniowej otrzymać można system stabilizacji jazdy VSC. Układ jezdny nie wzbudza żadnych zastrzeżeń - jest komfortowy i zapewnia dobre prowadzenie auta.
Przygotowując nową płytę podłogową od razu wzięto pod uwagę tendencję do zwiększania rozmiarów pojazdów tej klasy.


Nowy Yaris przewyższa więc swojego poprzednika. Rozstaw osi wzrósł do 246 cm, a długość do 375 cm. Design tego modelu powstał w europejskim ośrodku Toyoty ED2, gdzie oczywiście sporo do powiedzenia mieli również styliści japońscy. Za sylwetkę odpowiedzialni byli Hiroshi Kawahara i Elvio d'Aprile - ten sam, który stworzył nową Corollę Verso. Jak widać jest ona pękata, ma maksymalnie rozciągniętą kabinę, "nurkującą" dolną linię bocznych okien, typową twarz dla najnowszych samochodów tej marki i rewelacyjnie niski jak na tę klasę współczynnik doskonałości aerodynamicznej Cx-030. Twórcy Yarisa sporo uwagi poświęcili bezpieczeństwu. By spełnić najwyższe i bardzo różnorodne wymagania w tym jak najlepszą ochronę pieszych, zdecydowali się na wyjątkowo wysoką linię maski i na zastosowanie miękkich elementów pokrytych plastikową osłoną zderzaka. Istotnemu przeobrażeniu uległo wnętrze. Jest w nim teraz więcej miejsca - zwłaszcza dla osób siedzących z tyłu. Udoskonalono sposób rozkładania tylnych siedzeń. Teraz jednym ruchem ręki kładzie się oparcia, czemu towarzyszy obniżenie siedziska. Do tego są one przesuwane o 15 cm, ich oparcia mogą być pochylane o 100, i po złożeniu tworzą równą podłogę. W tylnej jej części jest podwójne dno, dzięki czemu wartościowe przedmioty mogą być zakryte. Generalnie pojemność bagażnika wzrosła o 30% i w zależności od położenia siedzeń wynosi 272-737 dm3.
Deska rozdzielcza stanowi ewolucyjne rozwinięcie wcześniejszej, bardzo chwalonej koncepcji. Koło kierownicy regulowane jest w dwóch płaszczyznach. Teraz wskaźniki odczytać może nie tylko kierowca, ale i pasażer. W zależności od rynku, Yaris wyposażany jest seryjnie w 6 lub 7 poduszek gazowych.
 

2005 Toyota Yaris 001.jpg

Zapraszamy do galerii zdjęć

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »