Start
Toyota Yaris - Kapsuła z ED2 PDF Drukuj Email
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry 

Yaris 2005 01.jpg

Yaris stał się prawdziwym światowym samochodem Toyoty. W Japonii znany jako Vitz, w USA jako Echo, a w historię naszego kontynentu wpisał się jako pierwszy model tej marki, który uzyskał tytuł Car of the Year. Pojawiła się więc wielka szansa na odniesienie sukcesu rynkowego i bez wątpienia Toyota ją wykorzystała.
Choć Yaris cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, opracowano już drugą generację tego auta. Najpierw ruszyła jego produkcja i sprzedaż w Japonii, a w III kwartale 2005 roku w Europie. Przygotowując nową płytę podłogową od razu wzięto pod uwagę tendencję do zwiększania rozmiarów pojazdów tej klasy.

Nowy Yaris jest większy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wzrósł do 246 cm, a długość do 375 cm. Jego design powstał w europejskim ośrodku Toyoty, gdzie oczywiście sporo do powiedzenia mieli również styliści japońscy. Za sylwetkę odpowiedzialni byli Hiroshi Kawahara i Elvio d'Aprile ten sam, który stworzył nową Corollę Verso. Jak widać jest ona pękata, ma maksymalnie rozciągniętą kabinę, ciekawie poprowadzoną dolną linię bocznych okien i typową twarz dla najnowszych samochodów tej marki.

Twórcy Yarisa sporo uwagi poświęcili bezpieczeństwu. By spełnić najwyższe i bardzo różnorodne wymagania w tym jak najlepszą ochronę pieszych, zdecydowali się na wyjątkowo wysoką linię maski i na zastosowanie miękkich elementów.

Sporemu przeobrażeniu uległo wnętrze. Przede wszystkim jest w nim więcej miejsca - zwłaszcza dla osób siedzących z tyłu. Udoskonalono sposób rozkładania tylnych siedzeń. Teraz jednym ruchem ręki kładzie się oparcia, czemu towarzyszy obniżenie siedziska. Warto dodać, że siedzenia te są przesuwane o 15 cm, ich oparcia mogą być pochylane o 100 i po złożeniu tworzą równą podłogę. W tylnej jej części jest podwójne dno, dzięki któremu wartościowe przedmioty mogą być zakryte. Generalnie pojemność bagażnika wzrosła o 30% i w zależności od położenia siedzeń wynosi 272-737 dm3. Deska rozdzielcza stanowi ewolucyjne rozwinięcie wcześniejszej, bardzo chwalonej koncepcji. Yaris może posiadać do 7 poduszek gazowych. W każdej wersji otrzymać można system stabilizacji jazdy VSC.

Pod maską dokonano pewnej rewolucji. Otóż 1-litrowy silnik R4 zastąpiono ważącą zaledwie 69 kg jednostką 3-cylindrową VVTi o mocy 69 KM, zapewniającą równie dobrą dynamikę, a do tego oszczędniejszą i wykazującą się bardziej czystymi spalinami. Do tego pozostawiono 87-konny silnik 1,3 VVTi, natomiast moc turbodiesla 1,4 D-4D zwiększono z 75 do 90 KM. Do dyspozycji są przekładnie 5-biegowe, ręczne bądź zautomatyzowane M-MT.

Yaris 2005 02.jpg Zapraszamy do galerii zdjęć
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »